Ma’s kokosmelkfabriek

17 augustus 2016

Tijdens onze laatste vakantiedag wordt het kringetje rond gemaakt. We brengen een bezoek aan de kokosmelkfabriek. De fabriek waar onder andere de kokosnoten van de boerderij waar Merle en Jorieke de eerste drie weken zijn verbleven, worden verwerkt en ingeblikt voor export naar (onder ander) Nederland. De fabriek waar veel ouders van kinderen op het schooltje waar Merle en Jorieke les gaven, hun kokosnoten aan leveren.

De ‘aanvoerroute’ naar de fabriek is smal. Eigenlijk maar gewoon een weggetje. Hier komen dus al die trucks met kokosnoten over. En hierover vertrekken ook weer de pallets met kokosmelkblikjes voor vervoer overzee.

Zodra we de compound van de fabriek op rijden zien we al meteen vele pallets met blikjes kokosmelk voor Nederland (Fair Trade Original) staan. Binnen twee dagen vertrekt er een scheepslading naar Nederland. En zo gaat dat 2 keer per maand! Bijzonder, dat al die blikjes die in de Wereldwinkels en de supermarkten in Nederland verkocht worden, over dit weggetje vervoerd worden.

We worden net als de vorige keer bij de kruidenfabriek zeer vriendelijk ontvangen. En ook hier moeten we ons ‘verkleden’ voordat we de fabriekshal in mogen. Ik ga het gehele verwerkingsproces niet beschrijven: dat is te zien op de foto’s. Wat wel het vermelden waard is, is dat het proces van de ruwe kokosnoot tot in het blik ongeveer een uur in beslag neemt. En wat ook het vermelden waard is, is dat hier heel veel handen aan te pas komen. In deze fabriek worden kokosnoten verwerkt, afkomstig van de kleine boeren coöperatie waar Ma’s mee werkt. Op deze manier krijgt de kokosnootboerin waar Merle en Jorieke drie weken verbleven, de kans te werken aan een goed bestaan.

Ma’s, de organisatie waar zowel deze kokosmelkfabriek als de kruidenfabriek in Dambulla onder vallen, bestaat dit jaar dertig jaar. De oprichters zijn nog steeds actief. Vader en zoons staan aan het hoofd van het ‘commerciële proces’. Moeder zet zich intensief in voor sociale projecten die bijdragen aan een positieve ontwikkeling van de boeren en arbeiders die betrokken zijn in het gehele proces. En dat al vanaf de start. Het effect is te zien. Om je petje voor af te nemen!

We zijn nu een week terug in Nederland en ik heb al twee keer gekookt met kokosmelk. Heerlijk om er een curry of gewone saus mee te maken. En daarnaast ook zeer gezond. Deze ga ik erin houden!

Christijn

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anke Beernink:
    17 augustus 2016
    Leuk weer om te horen. Ik gebruik al jaren kokosvet en melk, ook in de soep. Kokosvet om te bakken en heel erg goed als zonnebrand, veel beter en minder kans op huidkanker.
  2. Leo en Tineke:
    18 augustus 2016
    We hebben genoten van de mooie reisverhalen. Wat een ervaring voor de meisjes. Thea zou er van hebben genoten. Bedankt. Oor de verhalen. En ja, ik heb ook kokosvet in huis.