Muizenrace

9 juli 2016 - Tangalle, Sri Lanka

Ayubowan!

Door gebrekkig internet bereik in Hakmanna is het ons niet eerder gelukt om iets van ons te laten horen. We zitten nu voor twee dagen in Tangalle waar we even wifi hebben een update kunnen schrijven.

Afgelopen vrijdag hebben we zelf lessen gegeven. Hierbij hebben we gebruik gemaakt van materiaal wat we van de SLO hebben gekregen (bedankt Anneke) . We begonnen met een spel dat muizenrace heet. Dit is eigenlijk een activiteit voor jonge kleuters om te peilen op welk niveau van tellen ze zitten. Hier konden we het goed gebruiken om in het Engels te tellen en überhaupt het idee van een soort bordspel uit te leggen, wat ze daar nog niet echt kennen. Hier begonnen we mee in klas 1 en 2. In het Engels en met handen en voeten legden we het uit aan de kinderen. Er stond een Engels docent bij die sommige stukken aan de kinderen kon vertalen. Het viel ons erg mee hoe goed ze ons begrepen, ondanks dat ze niks van ons konden verstaan. Eigenlijk zowel de leerlingen als bijna alle leraren niet. Het spelen van het spel ging erg soepel en de kinderen hadden er veel plezier in. Eerder hadden wij ook al wat Sinhalese telwoorden geleerd die we bij de jongste kinderen hebben kunnen gebruiken.

Naast muizenrace hebben we ook nog twee andere spellen gedaan, eentje met tellen en een met vormen en kleuren. Hier waren de kinderen erg fanatiek in, want het had ook een snelheid en competitie element. Het fijne was ook dat er veel leerkrachten bij stonden die de spellen nu ook kenden. Halverwege de les hebben wij ze sommige groepjes over gegeven zodat zij het ook konden doen met de kinderen en zodat ze het ook kunnen spelen met de kinderen als wij weg zijn.
In de middag hebben we voornamelijk vragen beantwoord over onze cultuur, met antwoorden van onze kant die veel verbazing verwekten bij het hoofd van de school. Zoals dat je meerdere vriendjes kan hebben in je leven, voordat je de persoon ontmoet die je gaat trouwen. Of dat hij verbaasd was dat onze vriendjes thuis geen huis voor ons aan het bouwen waren. Soms werden deze vragen een beetje te persoonlijk, maar over het algemeen waren ze leuk om te beantwoorden. We hebben hier meer dan een uur in een kring gezeten met leerkrachten en Mr. Munipala, waarna de school middag alweer voorbij was.

Maandag nemen wij foto´s en filmpjes van thuis mee om te laten zien hoe het in Nederland is. Hier vraagt Mr. Munipala elke dag naar en hij is er zeer benieuwd naar. Hij wil deze op een groot scherm in de aula aan iedereen laten zien. Deze foto´s en filmpjes gaan wij dit weekend goed uitzoeken.
Bij de boerin waar wij verblijven hebben we het nog steeds goed naar ons zin. Er komt een onafgebroken stroom aan kennissen en vrienden binnen die ons willen ontmoeten, maar vervolgens niet met ons kunnen praten. Er wordt dan veel gelachen en er hangt een gezellige sfeer. We weten niet altijd waar ze om lachen, maar we lachen gewoon maar gezellig terug.

Voor nu gaan wij buiten Tangalle verkennen en hopen wij volgende week weer ergens internet bereik te hebben om nog een blog te schrijven.

Liefs,
Jorieke en Merle

1. Linda Compaan:
    9 juli 2016
    Wat leuk en waardevol wat jullie de leerlingen en de leerkrachten hebben geleerd. Geeft vast een heel voldaan gevoel.
    Groet,
    Linda
  2. Christijn Hesselink:
    9 juli 2016
    Super leuk om te lezen! De foto's geven een goede indruk. Fijn dat jullie al met de materialen aan de gang kunnen. Wie leert het meest: jullie, de leerlingen of de docenten :-) ?
  3. Miep Kits:
    10 juli 2016
    Hallo Merle en Jorieke .Heel erg leuk om jullie zo te kunnen volgen, moeilijk lijkt me om daar wat uit te leggen,omdat ze geen engels spreken. Maar met handen en voeten kom je een heel eind he, groetjes!
  4. Leny Roest-van Rijn:
    10 juli 2016
    Heel leuk om weer een verslag van jullie te lezen. Wat beleven jullie veel met de leerlingen en docenten. Ook op jullie verblijfadres is het goed toeven, zo te lezen.
    Destijds waren wij in Koggala de laatste dagen van onze vakantie om heerlijk aan het strand te luieren. Een bezoek aan Galle (per streekbus) is geweldig.
    Fijne tijd daar!!
    groeten, LENY
  5. Els van Beurden:
    11 juli 2016
    super leuk te lezen en dat je met handen en voeten zo veel enthousiasme terug krijgt, veel plezier verder. gr Els
  6. Dick en Francien Kits:
    14 juli 2016
    Lieve nichten. Erg leuk en interessant om jullie te volgen. Ik ben er jaloers op.
  7. Anke Beernink:
    15 juli 2016
    Leuk weer om te lezen, en mooi zoals jullie alles oplossen, super, veel plezier verder.
  8. Anneke Noteboom:
    19 juli 2016
    Ha Merle en Jorieke,
    Erg leuk om te lezen dat jullie met de spellen aan de slag kunnen en de kinderen en leraren het leuk vinden.
    Ook leuk te lezen dat jullie dierenspellen gebruiken om de kinderen Engels te leren!
    Boeiende ervaring van jullie, ik zou wel even mee willen spelen!
    Veel succes nog én plezier, groetjes, Anneke