Intermezzo: Perahera in Kataragama

23 juli 2016

Merle en Jorieke hadden ‘vrij’ gekregen van school om met ons  (Femke, Jos en Christijn) mee te gaan naar Kataragama, waar een heel groot religieus festival (Perahera) gaande was. We pikten hen op bij het busstation in Hakmana. Erg leuk om hen weer te zien na drie weken!

Ik denk dat onze chauffeur niet wist wat hem overkwam, met al dat gekakel in zijn busje. Want er moesten natuurlijk aardig wat ervaringen uitgewisseld worden!

Het festival waar we heen gingen in Kataragama is voornamelijk een hindoe-festival. Maar ook voor boeddhisten en moslims is Kataragama een belangrijke plek en ook zij vieren mee met het festival. Newton, onze chauffeur, nam ons mee naar de tempelplek en het was zeer indrukwekkend wat we zagen. Een enorm groot terrein met een tempel voor Hindoes, maar ook voor Boeddhisten en moslims. Allemaal mensen die kwamen eren, vieren en samen zijn. Een groot deel van de mensen sliep gewoon op het festival terrein onder de blote hemel. Op de eerste avond heeft Newton ons de tempelsites laten zien. De tweede avond hebben we de optocht bijgewoond. En het was ongelooflijk! Een enorme menigte mensen die samen naar de optocht kwamen kijken. Deze duurde ruim twee uur en er kwamen allemaal verschillende dans- en muziekgroepen langs die allemaal op hun eigen manier eer betoonden aan de goden. En natuurlijk speelden de olifanten ook een belangrijke rol. Olifanten zijn in Sri Lanka heel belangrijk. De foto’s geven een indruk van wat we allemaal hebben gezien. En laten we eerlijk zijn: voor de optocht tijdens de laatste avond (de Perahera duurde twee weken) hebben we vijf uur zitten wachten. Op een goede plek, dat wel. En toen deze uiteindelijk voorbijkwam werden we ook rijkelijk beloond. Tja, in Nederland zouden we daar niet zo de tijd voor nemen…

Femke, Jos en Christijn.

1. Leny Roest-van Rijn:
    23 juli 2016
    Geweldig, wat een prachtig festival hebben jullie meegemaakt en wat een kleurrijk geheel. Ook merk je , dat er verschillende religies met elkaar dit festival kunnen vieren. Super mooi.
    Veel fijne dagen nog met elkaar.