Grade 11

20 juli 2016

Donderdag en vrijdag hebben wij een nieuwe tactiek ontdekt. Op de school zit nog een Grade 11. Dit is het laatste jaar, volgend jaar zal dit alleen een basisschool zijn tot en met Grade 5. In Grade 11 zitten drie meisjes en 2 jongens van 15-16 jaar. Ze zijn deze afgelopen weken bezig geweest met examens die bepalen naar welke vervolg school ze kunnen. Deze examens duren maar een ochtend, maar daarna moeten ze nog op school blijven, ondanks dat ze niet veel te doen hebben. Wij hebben gebruik gemaakt van deze situatie, door enkele spellen eerst met hun te spelen. Naast dat dit erg gezellig is en hilarische momenten oplevert, was dit ook erg praktisch voor ons. Wij konden ze daarna namelijk mee nemen naar de lagere klassen om ons te helpen deze spellen uit te leggen. Vooral de jongens waren hier in het begin erg terughoudend in, maar bleken uiteindelijk erg goede leraren te zijn.

Zo begonnen we met SET uitleggen aan twee oudere meisjes en een juf. Dit was nog wel lastig, omdat er veel verschillende soorten sets kunnen zijn in het spel en deze niet heel duidelijk zijn in het begin. Als nog snapte Sandunika, een van de twee meisjes, het erg snel en begon al snel een patroon te zien. Even later snapte ook het andere meisje het. De jongens hebben het de dag erna van Sandunika en ons geleerd en konden dus ook mee uitleggen in de jongere klassen.

Tijdens de pauze hebben wij de Vortex ballen tevoorschijn gehaald. Hier werd heel enthousiast op gereageerd en toen we er een weg gooiden om het voor te doen renden alle kinderen er achter aan. Op het veld achter de school hebben ze hier leuk mee gespeeld. In de middag kwamen ook de oudere jongens de ballen op halen bij ons in de klas, om er zelf mee te spelen. We waren erg verbaasd over hoe ver en hard ze kunnen gooien.

Wat verder erg leuk is, is dat de leraressen elke dag met nieuwe Sri Lankaanse delicatessen naar school komen om ons te laten proeven. Zo hebben we al bananencupcakes gehad, kleine zoete hapjes en kleine scherpe hapjes en een soort van halve cirkel harde gevlochten noedels die erg zoet waren maar heel lekker. Als wij dit aan het proeven zijn kijken de leraressen aanmoedigend toe. Als ze zien dat we het lekker vinden worden ze helemaal blij en geven ze de rest van de delicatessen in een krant mee naar huis.

Op het moment dat wij dit schrijven zitten wij in Tangalle, aan het strand. Maandag hebben we nog een school dag, waarna we worden opgehaald door onze ouders die sinds twee dagen ook in Sri Lanka zijn. Samen met hen gaan we naar Kataragama toe, waar een soort van festival is. Woensdag komen we weer terug en dan hebben we donderdag en vrijdag de laatste twee school dagen. De afgelopen twee weken zijn erg snel gegaan en we kunnen bijna niet geloven dat we nu nog maar drie lesdagen hebben.

Wij gaan hier nog even genieten en stappen over een paar uurtjes weer in de bus richting Hakmana voor ons laatste weekje daar.

Veel liefs,

Jorieke en Merle

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Linda Compaan:
    20 juli 2016
    Alweer zo'n leuk verslag. Wat doen jullie mooie ervaringen op. Geniet nog van de laatste week op school en de rest van jullie reis op Sri Lanka.
    Groet,
    Linda Compaan
  2. Vera:
    20 juli 2016
    Hoi Merle en Jorieke. Heb weer genoten van jullie verslag. Nog veel plezier ook met jullie ouders en zusje! Groetjes van Vera en Aart.
  3. Miep Kits:
    20 juli 2016
    Hallo merle en jorieke, wat een leuke verhalen en wat zullen jullie er van genieten, Fijn dat christijn Jos en femke erinmiddels ook zijn. Ik wens jullie allemaal een heel fijne vakANTIE . Geniet er maar fijn van met jullie allen, Liefs, Miep
  4. Leny Roest-van Rijn:
    20 juli 2016
    Opnieuw met interesse jullie verslag gelezen. Wat zijn jullie actief met de kinderen en ook dat ze erg leergierig zijn blijkt.
    Fijne laatste dagen en geniet op reis met jullie ouders + zusje.
    groeten!
  5. Arjan Pathmamanoharan:
    28 juli 2016
    Leuke verhalen. Blijf je verwonderen in dit mooie land en leg het vast! Aan het eind van je vakantie zullen de dingen die je hierboven beschrijft een stuk normaler aanvoelen en leg je niet zo snel meer vast :-).

Geniet lekker van de mooie mensen, de fantastische stranden en de heerlijke bergen met theevelden!