Ma’s kruidenfabriek in Dambulla ( 1 augustus)

6 augustus 2016

We genieten hier tijdens ons verblijf elke keer weer van de curry’s die ons voorgezet worden (ja, zelfs bij het ontbijt eet je rijst met curry!). We hebben in de supermarkten al steeds rondgekeken en er was een enorm groot aanbod. Eén van de merken curry’s en kruiden was Ma’s. Dezelfde producent van de curry pastes Tandoori en Korma die vanaf dit jaar in Nederland in de Wereldwinkel verkopen. Wij worden rondgeleid in hun fabriek.

Voordat we de fabriek in mogen moeten we eerst de regels met betrekking tot voedselveiligheid doorlezen. We gaan de fabriek in met schone overjassen, een haarnetje op, een mondkapje voor en schone overschoenen in de hand (waarmee we steeds weer zullen worstelen om deze schoon aan en uit te krijgen bij wisseling van gebouw). We komen eerst in een hal waar het naar allerlei kruiden door elkaar ruikt; de hal waar de ‘ruwe’ materialen verzameld worden. Merle en Jorieke ontdekken ook kruiden uit de omgeving van Hakmana (daar waar hun school staat). De manager die ons rondleidt geeft aan dat daar inderdaad ook verschillende boeren zitten die kruiden aanleveren. We zien kaneel, gember, curry bladeren, koriander, peper in verschillende varianten, kruidnagel en nog veel meer. Maar ik herken niet alles zo snel.

We worden stapsgewijs door de verschillende productie-secties heen geleid. Daar waar pepers verwerkt worden voelen we dat meteen aan onze neus (loopneus) en aan onze ogen (tranen). Alle werknemers zijn net zo gekleed als wij in overjas, met haarkapjes vaak ook mondkapjes en schone overschoenen (voor elke buitendeur ligt een hele stapel slippers. Zij zijn veel handiger in het verwisselen dan wij!). Er wordt zeer nauwkeurig gewerkt. Bij de ingang van iedere unit staan de hygiëne-maatregelen op grote vellen op de muur en kan je uitgebreid je handen wassen Voedselveiligheid voor alles.

We lopen alle productie-units langs en krijgen uitleg. Er wordt ons verteld dat Ma’s voor al hun producten de fairtrade principes hanteert (in het kort: respect voor mens en milieu, eerlijk loon, geen kinderarbeid, werken aan de toekomst, zorgvuldig omgaan met het milieu). Bijzonder. Vaak wordt er slechts een deel van de producten aan de hand van de fairtrade principes verwerkt en verkocht. Hier is het dus standaard. Zodra het om biologische producten gaat wordt dit wel speciaal verwerkt.

Na de fabriek krijgen we ook nog een rondleiding over het woon terrein van de werknemers. Voor iedere werknemer is er een slaapplek en iedereen krijgt drie maaltijden per dag vanuit Ma’s. Er is een kantine, een groot sportveld en een ‘klaslokaal’ voor het geven van bijscholingen etc. Alles op de compound van de fabriek.

Ma’s bestaat dit jaar 30 jaar. Ze zijn klein begonnen en nu uitgegroeid tot een bedrijf dat voor de lokale markt produceert en tevens voor de export (zo’n 30 % gaat naar landen als Japan, Duitsland, Nederland). Ma’s heeft ook veel sociale projecten opgezet voor haar werknemers en schenkt extra aandacht aan de vrouwen. Merle en Jorieke hebben dus les gegeven op een schooltje dat via een programma van Fair Trade Original, Jumbo, de kokosboeren en Ma’s sterk is opgeknapt. Leuk om een beetje inzicht te krijgen in de manier van werken van Ma’s. Speciaal om te zien welke invloed fair trade heeft op het leven van mensen hier Toch jammer en vreemd dat eerlijke handel niet de gewoonste gang van zaken is.

Christijn.

1. Linda Compaan:
    9 augustus 2016
    Wat leuk over jullie bezoek aan een van de leveranciers van de Wereldwinkel te lezen. Voor de producent is het vast ook heel leuk bezoek te krijgen uit een van de landen waaraan ze leveren. Dank dat je je ervaring hebt gedeeld.
  2. Leny Roest-van Rijn:
    17 augustus 2016
    een duidelijk verslag door jou Christijn, over de kokosmelk, die in o.a. Nederland en in de Wereldwinkels verkocht worden.
    Het was een mooi, interessant en leuk verslag van de meiden en de laatste van jou.