Nieuwe ontdekkingen

15 juli 2016 - Hakmana, Sri Lanka

Ayubowan!

Afgelopen maandag begonnen we de dag met een wandeling naar de tank. Dit is een groot meer met een sluis die voor watervoorziening zorgt in de lager gelegen gebieden. Ze zijn hier heel trots op en wilden dat we heel veel foto´s maken. Halverwege de wandeling kwamen we een aantal bomen tegen waar wel honderden vleermuizen in woonden. Het was een hevig gekrijs en zag er erg indrukwekkend uit.

Dinsdag begonnen we de dag met een presentatie van ons zelf. We hadden foto´s van verschillende plekken in Nederland meegenomen en lieten deze zien. Bij elke foto legden we iets uit en dit werd vervolgens vertaald door Mr. Munipala of de Engels docent. Het was leuk om te zien hoe geïnteresseerd de kinderen waren, vooral toen enkele foto´s van sneeuw en ijs op het beeldscherm verschenen zag je grote ogen. Ze denken alleen dat als het in Nederland winter is, je helemaal niet meer naar buiten kan omdat je dan dood vriest. Dit beeld hebben wij enigszins moeten bijstellen.

In de middag hebben we nog wat nieuwe spellen geïntroduceerd, waaronder wat rekenspellen van de SLO met keersommen en een dieren memory. Er is tijdens het spelen en uitleggen van deze spellen een groot verschil te zien tussen verschillende leraressen. Zo is de lerares van Grade 4 erg behulpzaam. Ondanks dat ze nauwelijks Engels kan snapt ze ons erg snel en legt ze dit ook gelijk aan de kinderen uit. Dit is erg fijn voor ons, zo snappen de kinderen de spellen eerder en hebben ze veel plezier in het spelen hiervan. Voor andere leraressen is de taalbarrière een iets groter probleem en halen wij vaak of Mr. Munipala of de Engels docent erbij.
Vandaag hebben we ook voor het eerst met een klein groepje kinderen buiten een spel gespeeld. Op die manier is het wat rustiger en kunnen we het spel in alle rust uit leggen. We hadden een dieren memory mee en deden het eerst zelf voor. Hierbij zeiden we ook telkens de Engelse namen van de verschillende dieren, zodat ze deze ook leren. De kinderen snapten het verrassend snel en wilden telkens opnieuw spelen.

Na school gaan we elke keer in de middag weer terug naar de boerderij van Sriyani. Sriyani is een kokosboerin en heeft een indrukwekkende stuk grond met kokospalmen om haar huis heen. We hebben al een aantal keer een korte wandeling gemaakt waar ze ons meer liet zien. Naast kokosbomen staan hier ook veel verschillende fruit bomen. Elke dag ontdekken we wel een nieuwe vrucht hier die we toegediend krijgen. In dit gebied zijn verder ook enkele kaneelboeren. Wij zijn de afgelopen dagen op bezoek geweest bij twee. Het kaneel wordt met een soort mes van een tak gesneden en in repen in elkaar gevouwen. Het is ook heerlijk om gewoon op zo´n stukje kaneel/tak te knabbelen.

Verder worden we in de middag vaak ook ergens mee naar toe genomen. Zo zijn we al naar een waterval, een tempel en meerdere gezinnen gegaan. Vaak weten we niet waar we heen gaan als we in de tuk tuk stappen, dit is altijd weer een verrassing. De tuk tuk zit soms helemaal volgepakt met mensen, waardoor je jezelf niet meer hoeft vast te houden want je zit toch al vast genoeg.

Aankomende dagen zullen wij nog meer spellen met de kinderen doen. Echter valt het internet hier vaak uit, tegelijkertijd met de stroom, waardoor we niet weten wanneer onze volgende blog post komt.

Liefs uit het mooie Sri Lanka,

Jorieke en Merle

1. Edwin:
    15 juli 2016
    Het maakt niet uit dat je niet elke dag wat post, zeker omdat het internet het niet doet. Wees blij dat het internet het af en toe doet.
    Ik vind het erg leuk om jullie belevenissen te lezen. Volgens mij is het er erg leuk en worden jullie inspanningen erg gewaardeerd.
  2. Vera:
    15 juli 2016
    Hoi Nichtjes. Ik vind jullie reisverhaal boeiend.Je kan op deze manier je helemaal inleven wat jullie allemaal mee maken. Op naar het volgende!
  3. Leny Roest-van Rijn:
    15 juli 2016
    opnieuw genoten van jullie verslag; heel fijn dat het goed gaat om de kinderen nieuwe spellen te leren en dat ze leergierig zijn.
    Veel plezier verder!
  4. Linda Compaan:
    16 juli 2016
    Alweer een leuk verslag. Twee vliegen in een klap met het memoryspel spel. Ook leuk dat de leerlingen zo geïnteresseerd zijn in hoe jullie leven.
  5. Frans:
    17 juli 2016
    Hoi meiden,
    Wat leuk dat jullie deze mooie uitdaging zijn aangegaan, leuke verslagen en foto's, veel succes verder en geniet er van!