Eerste indrukken.

5 juli 2016 - Hakmana, Sri Lanka

Vier dagen geleden zijn wij in de avond aangekomen in Negombo. We sliepen de eerste twee nachten in een klein en vriendelijk hotel. Vanwege de jetlag hebben we de eerste dag niet veel gedaan, we hebben lekker over het strand gelopen en de lokale winkeltjes bekeken. Vanochtend zijn wij richting Hakmana vertrokken. Dit was een reis van ongeveer 4 uur en we hebben heerlijk om ons heen kunnen kijken. Tegen 11 uur kwamen we aan bij de school. Hier stonden allemaal klappende kinderen langs de rand van de weg die ons warm ontvingen. We kregen bloemen en er werden veel foto´s en filmpjes gemaakt. We voelden ons een beetje bekeken, maar wel heel erg welkom. Het hoofd van de school, Mr. Munipala, nam ons mee naar zijn kantoortje. Hier kregen we een uitgebreide uitleg over de school. Het was erg leuk om te zien hoe trots hij was op zijn school en hoe blij hij was met het geld en de hulp die hij had gekregen van Jumbo supermarkten en Fair Trade Original bij het renoveren van de school. De school zag er ook erg mooi uit. Ze hebben verschillende lokalen voor verschillende vakken. Zo is er een science lokaal, een home cooking lokaal met een keuken, een kleine bibliotheek met boeken en een grote aula met podium. We werden de gehele rondleiding achtervolgd met camera´s om alles vast te leggen. In  de docentenkamer kregen we heerlijke hapjes toe geschoteld waar we nog nooit van gehoord hadden, maar die erg lekker waren. En ook mini banaantjes die veel lekkerder en zoeter waren dan in Nederland ;).

Na de rondleiding gingen we met alle docenten buiten op een plek zitten voor buiten lessen, waar we hebben verteld wat wij voor ogen hadden voor de komende tijd. De meeste docente konden geen Engels, maar er was wel een Engels docent en een Arts docent die wel goed Engels konden. Morgen hebben we de eerste echte dag op de school en gaan we vooral rond kijken hoe het allemaal loopt.
Nu zitten we bij Sriyani, een boerin die fairtrade kokosnoten oogst voor de kokosmelk van Fair Trade Original. Ook hier werden we heel vriendelijk ontvangen, met gebrekkig Engels. Het communiceren gaat niet altijd even makkelijk, maar met handen en voeten komen we er ook wel. De zoon en een meisje uit de buurt kunnen al iets beter Engels en kunnen we iets meer mee praten. Verder liepen er zes jongetjes rond om het huis waar we gezellig mee gespeeld hebben en die erg om ons gelachen hebben en wij ook om hen. In de avond hebben we van de zoon en Sandunika, een meisje uit de buurt, enkele woorden Sinhalees geleerd. Dit was erg leuk, maar ook best moeilijk omdat de woorden uit veel lettergrepen bestaan.
Morgen worden we door de zoon van Sriyani met de tuktuk naar school gebracht en hebben we onze eerste dag daar. We hebben hier veel zin in en zijn erg benieuwd naar hoe het gaat zijn.

Liefs,
Merle en Jorieke

1. Linda Compaan:
    5 juli 2016
    leuk jullie verslag te lezen. Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. Een hele leuke en leerzame tijd op Sri Lanka.
  2. Femke Beernink:
    5 juli 2016
    Maak me maar lekker jaloers joh ;). Het klinkt wel allemaal erg leuk en nog veel plezier. kusjes jullie lieve zusje (die nog thuis zit) xxx.
  3. Margot Hommels:
    6 juli 2016
    Dag lieve Multi-talentjes, Wat boeiend om te mogen delen in jullie ervaringen en wat een goede, plezierige en heldere stijl van schrijven! Verheug me op het volgende bericht! Veel plezier! Margot
  4. Els van Beurden:
    6 juli 2016
    Wat leuk om dit te lezen, het zal heel indrukwekkend zijn, ben benieuwd naar het vervolg, succes gr Els