De eerste stappen

30 juni 2016

De eerste stappen.

In Hakmana, Sri Lanka, staat een basisschool die opgeknapt is door de producenten van de Fair Trade Original kokosmelk die ook in de wereldwinkel verkocht wordt. De kokosboeren ontvangen naast een eerlijke prijs, ook een extra premie. Deze extra premie mogen ze als coöperatie naar eigen keuze inzetten. De groep boeren in Sri Lanka heeft het o.a, ingezet om een basisschool op te knappen, zodat hun kinderen en kinderen uit de omgeving de kans krijgen onderwijs te volgen. Wij, Jorieke en Merle, gaan hier voor drie weken mee draaien. Jorieke is net geslaagd voor het vwo en gaat volgend jaar in Nijmegen culturele antropologie en ontwikkelingsstudies studeren. Merle  gaat naar haar derde jaar van de ALPO, een combinatie van pedagogische wetenschappen en de pabo, ook in Nijmegen. Via een vriend van onze moeder hebben wij deze mogelijkheid gekregen.

De afgelopen weken hebben wij veel voorbereidingen getroffen. We zijn druk bezig geweest om schoolmateriaal te verzamelen om mee te nemen en te gebruiken op het schooltje. Via het SLO hebben wij rekenmateriaal gekregen en nog andere spellen. Ook hebben we via de Wereldwinkel in Maarssen geld ingezameld om ander materiaal van te kopen. Dit gaan wij in onze koffers proberen te proppen om zo mee te nemen.

Wij zijn erg benieuwd naar de school. Lukt het ons om met de kinderen te communiceren (ze spreken Singhalees en een beetje Engels). Hoe werkt het schoolsysteem? Wat zijn de overeenkomsten en verschillen met de Nederlandse scholen? Maar ook zijn wij erg benieuwd naar Sri Lanka zelf. Hoe leven de mensen daar? Wat zijn hun gewoonten? Lukt het ons om ons aan te passen aan het leven daar? Of is het toch redelijk moeilijk om je in mensen te verplaatsen die aan de andere kant van de wereld wonen met andere gewoonten? Op deze vragen hopen wij de komende weken antwoord te krijgen. Aankomende vrijdag vertrekken wij met het vliegtuig vanaf Dusseldorf naar Negombo.

Hier zullen wij twee nachtjes slapen waarna we op worden gehaald en naar de school worden gereden. De school bestaat uit ongeveer 73 leerlingen met 13 werknemers. Wij  gaan eerst kennis maken met Mr. Munipala, het hoofd van de school. Hij zal ons ook de school laten zien en kennis laten maken met de leerlingen en het personeel. In Hakmana, de plaats waar de school staat, zullen wij overnachten bij een boerin. Haar zoon zal ons elke ochtend met de tuktuk naar de school brengen, waar wij ontbijten en de dag mee draaien. Ook hebben wij enkele ‘lessen’ voorbereid die we gaan geven. Echter weten we nog niet goed hoe het daar gaat, dus zullen we in het begin goed mee kijken, meedraaien in het programma dat ze al hebben en op basis daarvan onze lessen of activiteiten opzetten. We gaan hier niet heen met de bedoeling om de kinderen officiële lessen te geven, maar meer om te vertellen over Nederland, verschillen en overeenkomsten te ontdekken, drama lessen en sport activiteiten te geven, om de rekenspellen samen met de kinderen te ontdekken en om zelf veel te leren. Het is ook de bedoeling dat we de fair trade boeren gaan bezoeken, met daarbij de fabrieken die voor Fair Trade Original produceren. Zo hopen we een geheel beeld te kunnen krijgen van de invloed van fair trade op het leven van deze mensen. En dat willen we graag met je delen!

De laatste dagen zijn wij erg druk bezig geweest met inpakken. We zijn er bijna klaar voor en hebben erg veel zin om onze reis naar Sri Lanka te beginnen! Door middel van deze blog zullen we jullie op de hoogte proberen te houden van wat wij mee maken. Echter weten we niet precies wanneer en waar we internet hebben, dus de frequentie van de posts kan verschillen.

Groetjes!

Merle en Jorieke

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anouk:
    1 juli 2016
    Heel veel succes, plezier en geniet ervan! Ben erg benieuwd en ga jullie zeker volgen. Liefs je huisgenoot
  2. Esmee:
    1 juli 2016
    Veel plezier en succes! Jullie zijn top! xxx
  3. Anke Beernink:
    3 juli 2016
    Veel plezier en succes, heel knap dat jullie dit doen.
  4. Nan:
    4 juli 2016
    Leuk om jullie te kunnen volgen! Heel veel succes!
  5. Liesbeth Renckens:
    Hoi Jorieke en Merle,
    Wat een leuk en nuttig avontuur!!! Ik ga jullie volgen en ben zeker benieuwd naar het effect van fair trade bij de boeren. Succes!!!
  6. Leny Roest-van Rijn:
    Dag Jorieke en Merle,

Heel veel succes bij jullie activiteiten op deze school in Sri Lanka (Hakmana). Ik zal jullie zeker volgen en naast alle werkzaamheden ook genieten van het land en zijn cultuur!